سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
از تبار آسمان
آقای جمعه های غریبی ظهور کن دهلیزهای شب زده را غرق نور کن یگ گوشه از جمال تو یعنی تمام عشق یا باز گرد یا دل ما را صبور کن آقا چقدر فاصله , اندوه , انتظار فکری به حال این سفر راه دور کن آقا اگر که آمدی و عاشقت نبود یک فاتحه نوازش اهل قبور کن
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 12
کل بازدید : 117729
کل یادداشتها ها : 31
خبر مایه

موسیقی


یکى از مدارس علمیّه شهرستان قم، مدرسه مبارکه ستیه است که در محلّه میدان میر و جنب آن میدان واقع شده و مشهور است که حضرت فاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏علیها در دوران اقامتشان در قم - یعنى در فاصله ورود تا وفات - در این مکان به سر مى‏برده و دوران هفده روز نقاهت و بیمارى خود را در آنجا گذرانیده‏اند و براى آن مجلّله معظّمه در آن مکان محرابى‏بوده‏است که در آن عبادت‏مى‏کرده‏اند و به گفته بعضى‏از اهل‏تحقیق آن بقعه‏مبارکه را بیت‏النّور خوانده‏اند و آن بقعه جزء خانه موسى بن خزرج بوده و او از آن حضرت در آن‏جا پذیرائى مى‏کرده است.
در ذیل روایتى که مرحوم مجلسى اعلى‏اللَّه‏مقامه در شرح حال حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها نقل کرده آمده است که: محراب نماز فاطمه سلام‏اللَّه‏علیها تا هم‏اکنون در خانه موسى بن خزرج موجود است. بحارالانوار، ج 57، ص 219
مرحوم محدث قمى رضوان‏اللَّه‏علیه بعد از نقل این مطلب مى‏گویند: فقیر گوید: در زمان ما نیز آن محراب موجود است و آن واقع است در محله میدان میر و معروفست به ستّیه و ستّى، به معنى خانم و بى‏بى است. منتهى‏الامال، ج 2، ص 162.
و ما نیز مکرّر به زیارت آن مکان مقدّس رفته‏ایم. حجره مزبور که محراب مبارک حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها در آن قرار دارد، در قسمت جنوبى مدرسه واقع شده است.
این مدرسه شریف به امر و همّت مرحوم آیت اللَّه العظمى آقاى گلپایگانى قدس سرّه بازسازى شده است.
در پیشانى درگاه شمالى بقعه عبارت: یا فاطِمَةُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ و در ذیل آن این بیت ثبت شده است:
این جایگاه کیست که آنقدر منوّر است             این سجده‏گاه دختر موسى‏بن‏جعفر است
گنجینه آثار قم، ج 2، ص 70
البته مصراع اول این شعر موزون نیست و احتیاج به تصحیح و تغییر دارد و مى‏توان گفت :
این جایگاه کیست که این‏سان منوّر است این سجده‏گاه دختر موسى‏بن‏جعفر است
در پایان این بحث دو نکته را یادآورى مى‏کنیم که هرکدام به نوبه خود، مهم، سازنده و قابل توجّه است:
1- دخت بلندمقام حضرت موسى‏بن‏جعفر علیه‏السّلام در مدت هفده روز که در قم و در خانه موسى‏بن‏خزرج اقامت داشته، محراب مخصوصى براى عبادت و نیایش، ترتیب داده بودند و این درسى بزرگ، براى عموم پیروان مکتب آنل محمّد علیهم‏السّلام به ویژه زنان و دختران مسلمان است که به نماز و نیایش و بندگى خداى تعالى اهتمام بورزند و آن را امرى سهل و آسان قلمداد ننمایند.
2- الطاف الهى را درباره شیعه بنگرید که این بانوى عظمى از دو نقطه شهرستان قم، فیض بخشى مى‏کند: یکى اقامتگاه چند روزه او و دیگرى خوابگاه همیشگى و مدفن پیکر پاکش. و هر دو مکان از قداست خاصّى برخوردار است و متوسّلان به ذیل عنایت خاندان عصمت و طهارت، گاهى از آن بقعه مبارکه و دیگر گاه از این قبه سامیه و مطهّره، توسل پیدا کرده، دست حاجت و نیاز به دربار الهى بلند مى‏نمایند و مشمول افاضات غیبى پروردگار بزرگ واقع مى‏شوند.
از رهگذر خاک سر کوى شما بود هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ