به مقتضاى روایات عدیدهاى که از امامان بزرگوار راجع به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها و ثواب زیارت آن مخدّره معظّمه رسیده است، طبعاً ولىّعصر، امام زمان ارواحنافداه نیز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظیم فراوان قائلند و از روى همین قراین و شواهد مىتوان گفت که آن ولىاعظم خدا نیز به زیارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعلیها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنایت و الطاف امام زمان علیهالسّلام مىباشد.
و به همین مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نیز مورد لطف خاصّ امام زمان علیهالسّلام مىباشند، زیرا آن حضرت مىبینند که دلدادگان آل محمّد و شیعیان اهلبیت علیهمالسّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساییده و عتبه مبارکه و ضریح مقدّس او را مىبوسند.
اینها مطالبى بود که با ملاحظه اخبار و روایات مربوط به زیارت بىبى دو عالم ذکر کردیم. علاوه که بعضى از مکاشفات و رؤیاهاى صادقه نیز که براى اهلدل و صاحباننفوسزکیّه واقع شده، حکایت از همین معنا مىکند.
مرحوم آیتاللَّه حاج آقا مرتضى حایرى رضواناللَّهعلیه، فرزند برومند مؤسّس حوزهعلمیهقم مرحوم آیتاللَّهالعظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى قدسسرّهالشریف در یادداشتهاى خود نوشتهاند: من این جریان را که اهل علم و تحقیق و دقّت در امور، زیارت حضرت معصومه سلاماللَّهعلیها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعلیها انجام مىدادند، نمىپسندیدم براى اینکه:
اولاً سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، که جسم مطهّر در طرف چپ واقع مىشود. و تا آنجا که مىدانم در هیچیک از سلامها به این شکل نرسیده است.
و ثانیاً در خصوص ضریح آن حضرت که قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مىشود.
شبى خواب دیدم که سهنفر مردمان بیابانى و بیابانگشته که یکى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود که امامعصر عجّلاللَّهتعالىفرجهالشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارک ایستادهاند و به حسب ظاهر زیارت مىکنند، یعنى معلوم بود که براى زیارت ایستادهاند، ولى من کلمات آنها را نمىشنیدم.
بعداً من به روایت سعد، که دلیل بر زیارت آن وجود مبارک است مراجعه کردم. دیدم "عندالرأسمستقبلالقبلة" دارد؛ یعنى نزد سر و جانب سر، روبهقبله و "فوق الرأس" ندارد که معنى آن "بالاى سر" باشد. ونزد سر، روبه قبله، باتوجه به عرفیّت سلام که باید رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مىباشد که در عالم خواب امام علیهالسّلام و دو نفر از یاران آن بزرگوار ایستاده بودند. یادداشتهاى مرحوم آقاى حایرى، ص 118